Dagar som är upp och ner

Igår hade vi en väldigt bra dag då vi var på Öppna förskolan i stort sett hela dagen tillsammans med vänner. Ryggen kändes av igår men jag lyckades med att sitta en hel del och låta barnen leka själva. Jag förklarar att jag inte orkar sitta på golvet och det är inga problem, vi pysslade lite ihop i alla fall och jag finns nära. Ibland när vi har dagar som idag då jag är sjukt trött, ryggen värker och fogarna bråkar är det lätt att drabbad av dåligt samvete och panik över allt barnen INTE får. Dagar som denna är det viktigt att komma ihåg att barnen får det viktigaste jag kan ge dem och det är av mig själv. Resten spelar inte så stor roll när man har dagar eller perioder då vi inte gör så mycket, då en och annan film sätts på mitt under dagen och då vi inte tar oss iväg någonstans. Det är så lätt att tänka på vad man borde göra, vad barnen borde aktiveras med, att vi borde gå ut i solen(Milo har för övrigt varit ute själv) men som sagt så är det få dagar eller korta perioder av "tråkigt" och det är OK, det måste vara OK för vi alla gör så gott vi kan. Ofta efter en dag på öppna förskolan märker jag på barnen hur mycket de uppskattar en dag hemma med sina egna leksaker och varandra. 

Framförallt har vintern varit så trist med sjukdomar och tråkigt väder(läs mkt snö och kallt) och nu när våren är här så är man höggravid och har ont vissa dagar. Men snart så är bebis här och vi får ta igen det vi missat av vårens första tid :) 

Milo har lyxen att kunna gå ut själv med kompisarna ändå. Fotat från vår balkong där man lätt ser honom.


Kommentera inlägget här :