Upp och ner

I söndags åkte jag in till förlossningen för en kontroll bara. Har länge klagat på att jag inte känner av bebis så mycket, endast små fjuttiga sparkar långt ner i magen. Vid detta lag borde man se och känna stora rörelser uppe i magen. Allt såg bra ut med bebis men busungen har ju lagt sig upp och ner. Huvudet är uppe och fötterna nere, inför en förlossning brukar de själva lägga sig i rätt position eftersom de ska ut med huvudet först. Läkaren ville inte göra ett vändningsförsök på kvällen utan att ha en operationssal redo för säkerhets skull. Vi fick tid till dagen efter. Sannolikheten att bebis skulle vända sig själv i tid var liten sa de då. 

På måndagen åkte vi in, allt såg bra ut men bebis ligger fortfarande fel. Denna läkare ville inte alls prova att vända utan vill ge bebis chansen att fixa det själv. Jag får självklart bestämma om jag ens vill prova att vända och det är svårt att besluta om. Alternativet är kejsarsnitt men det är något jag riskerar ändå om bebis är för stor för mina mått. 

Om en vecka ska vi tillbaka för att se var bebis ligger. Är Hen fortfarande felvänd fattade både Kristian och jag det som att de inte provar att vända utan bokar in oss för ett snitt i lagom tid för fullgången graviditet. Om bebis har vänt på sig har jag ändå ultraljud inbokade sen innan för att mäta storlek. Efter dessa mått avgörs hur bebis ska ut så just nu är inget avgjort alls, känns som att vi har oddsen mot oss och att det blir snitt. Varför ska jag prova att vända på bebis utan att ens veta om jag kan föda på egen hand? 
Vi får se hur det blir, skönt att veta att bebis mådde bra och klart jag inte känner sparkar uppe om fötterna är där nere :) 

Kommentarer :

#1: Anonym

Är man mindre värd som kvinna om det blir ett snitt?! Är det inte viktigast att barnet kommer ut till världen och mår bra. Känns som om du ser en vaginal förlossning som en vinst. Får man medalj när ungen har kommit ut. Lixom bra jobbat!
Gilla läget med dina mått och ta det som det kommer. Att leka grottkvinna och supermorsa samtidigt är inte ett dugg till din fördel.
Tycker att din syn på snitt är otroligt nedvärderande och du borde skämmas som både kvinna och mamma!!

Svar: Jag har tidigare gjort ett kejsarsnitt som gick illa. De la bedövning fel och jag blev förlamad ända upp i munnen, kunde inte svälja eller prata. Höll på att drunkna i mitt saliv innan de fattade vad som hänt. Samtidigt plockades min son ut livlös. Medans de återupplivade honom låg jag och gurglade och minns bara hur jag ville fråga vad som hände men fick inte fram ljud. Smärtan efter snitt upplevde jag som mycket värre än en vaginal förlossning som jag också fått göra. Dessa erfarenheter är mina privata och har fått mig att aldrig mer vilja genomgå ett kejsarsnitt men självklart kommer jag att göra det läkare råder mig till.

Du har ingen rätt att döma mig och mina tankar om hur jag vill föda....självklart är ett friskt barn det viktiga men det tror jag framgick i min text
Jessica

skriven

Kommentera inlägget här :