Nöjd med dagen

Har spenderat några timmar i stallet idag och är supernöjd med min fina häst. Idag har vi umgåtts och tränat lite lydnad och jag insåg ju att man faktiskt kan träna det med en häst precis som en hund. Första gången jag skulle upp på honom ensam utan att någon höll i honom hamnade jag på akuten, idag var jag totalt ensam på hela gården och kom upp utan problem och kunde rida ut. Framme på stallbacken igen gav jag mig fasen på att han minsann ska stå stilla när jag ska av också. Det tog kanske 5-10 min att komma av för så fort vi stannade började han att gå. Då fick han helt enkelt gå i cirklar varje gång vid minsta lilla steg han tog utan min tillåtelse. Samma sak som jag tränat när jag ska upp, har inte varit elak på något vis men det ska vara jobbigare att gå ifrån mig och inte stå still än att faktiskt lyda. Gång på gång fick han snurra eller vandra i en cirkel när han inte var stilla. Till slut så blir ju inte det så himla roligt så det slutade med att jag sen kunde sitta av med långa tyglar och en häst som stod blixtstilla. Känslan efter denna dag var bara WOW och tänk vad kul det är att kunna göra något sådant bra som att lära ett sådant stort djur. Väldigt stolt över oss blev jag och mycket gos fick han efteråt såklart :)

Kommentera inlägget här :