Knäppa hundägare(hundcoachen klipp)

Trotsade väder och dåligt humör och tog med mig Tilda ut. Lite mer än en timme blev det, ingen powerwalk direkt med dåliga skor i snön. Mötte en kvinna med en liten hund, eller mötte är fel ord för hon stod en bra bit bort och inväntade mig och Tilda. Detta var på en väg där två bilar ska kunna passera varandra. När jag kommer fram till henne står hon och håller krampaktigt i sin lilla hund och säger "Jag ställde mig här och väntade, de känner ju inte varandra och man vet aldrig hur det går" Båda hundarna var alltså kopplade. Tilda brukar vara nyfiken och vilja hälsa lite på andra hundar men det är sällan svårt att möta hundar. Nu när den där konstiga människan och hund bara står där så skapas det ju förstås massor av förväntan och spänning hos hundarna, också för att hon håller i sin hårt. Det blev minst sagt svårt att passera, Tilda var spänd såklart och den andra hunden trodde ju säkert att detta skulle bli häftigt/farligt/spännande så som matte håller i mig och är också spänd.
Jag som redan var irriterad sa till henne att det faktiskt blir mycket lättare om man bara går och låtsas som ingenting och som ägare visar att den där hunden är väl inget att bry sig om. Jag lovar att jag sa det på ett trevligt sätt och avslutade med att säga trevlig helg. Jag lägger mig aldrig i andras hundägande men alltför ofta möter man hundmänniskor som gör på detta vis. De håller hårt i sina hundar, stannar och tittar och det säger sig ju självt att hunden då tror att det faktiskt är något att vara spänd över eller att nu kommer det en intressant/farlig hund som matte inte gillar.
Var tvungen att skriva av mig, har stört mig massor på detta en tid mest pga att jag inte har en alldeles perfekt hund, hon reagerar spänt på detta sätt och egentligen är det väl inte så konstigt. Det mest idealiska vore ju att jag kan möta hundar trots knäppa hundägare, att Tilda oavsett bryr sig mer om mig än hunden men så är inte läget nu. Men tänk dig själv om du ska möta en annan människa på en väg, vad är lättast? Om den människan stannar upp och spänner sig och stirrar eller lugnt bara passerar? Hur lugn blir man av det första alternativet?
Jag och Kristian övar som sagt på hundmöten och vi gör det genom att inte göra en stor grej av det, den där hunden är väl inge intressant, skit i den Tilda. Bryr hon sig om den talar vi bara om att vi inte vill det genom att få henne uppmärksam på oss.
Nu har jag fått gnälla av mig lite i denna fråga :)
Jag hämtar tips och inspiration från denna kille. Tycker han är bra att lära av
http://www.youtube.com/watch?v=eZwfVAFKnSI&feature=player_embedded#!

Kommentera inlägget här :